Ara pots estalviar molt més amb les teves plaques solars
La nova gran victòria de l'autoconsum a Espanya ha estat el dret a la compensació econòmica pels excedents no consumits i abocats a la xarxa. Això vol dir que per cada kW/h generat per les teves plaques solars les companyies comercialitzadores estan obligades, segons el nou Reial Decret 244/2019, a abonar a l'usuari un preu per aquesta electricitat a la factura de la llum.
Així, amb la instal·lació d'autoconsum podràs generar un estalvi molt més gran en la factura, i fins i tot podràs arribar a gairebé el 100% d'autonomia elèctrica, sempre i quant tinguis una potència instal·lada suficient i uns hàbits de consum coherents amb la producció.
L'energia solar és una font variable i només produeix quan hi ha Sol. Per tant, hi ha hores del dia en què les plaques estan en el seu màxim productiu i, tanmateix, és possible que no estiguis usant aquesta electricitat, ja sigui perquè no estàs a casa o simplement no et cal. En canvi, a la nit, les plaques no produeixen, i si no tenim un sistema d'emmagatzematge com una bateria solar, una alternativa bastant cara, haurem de consumir electricitat de la xarxa.
La compensació d'excedents permet usar l'electricitat de la xarxa de forma "gratuïta", fins arribar als kWh d'excedents abocats.
Què cal fer per beneficiar-se de la compensació d'excedents?
- En primer lloc, la instal·lació ha d'estar legalitzada davant la teva comunitat autònoma. A SolarProfit ens encarreguem d'aquest tràmit, no has de preocupar-te per això.
- Un cop legalitzada, la instal·lació entra a formar part del Registre de plantes fotovoltaiques d'autoconsum del Departament d'Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat de Catalunya.
- A continuació, el Departament d'Energia, Mines i Seguretat Industrial es posa en contacte amb la teva empresa distribuïdora per informar-la de que ets propietari d'una planta fotovoltaica per l'autoconsum.
- L'empresa distribuïdora es posa en contacte amb la teva comercialitzadora. Al final, és la comercialitzadora qui es posarà en contacte amb tu perquè puguis fer l'adaptació del contracte i signar el nou acord de compensació d'excedents. Aquesta comunicació es realitza generalment a través d'un correu electrònic en què s'adjunta una carta amb un número de telèfon, al què hauràs de trucar per realitzar l'adaptació del contracte.
La nostra recomanació és sempre informar-se i comparar bé tots els preus pels que et compensessin el kW/h les diferents comercialitzadores. D’aquesta manera podràs escollir l'opció més favorable i amb la que generis un major estalvi en la factura. A manera orientativa, el preu mitjà ofert gira al voltant dels 0,05 € el kWh.
Per altra banda, cal tenir en compte que és freqüent que la comercialitzadora es demori o se li extraviï aquest tràmit. En aquest cas, el titular de la factura haurà de posar-se en contacte amb ella. Aquest haurà d'indicar que té una instal·lació fotovoltaica i que està legalitzada i acollida a la compensació simplificada. Amb això et sol·licitaran la documentació de la legalització.
La comercialitzadora em demana una documentació per realitzar el canvi de contracte, quina documentació és?
En ocasions, les comercialitzadores sol·liciten la documentació que s'ha utilitzat per a legalitzar la instal·lació (tot i que aquesta ja ha estat facilitada pel Departament d'Energia, Mines i Seguretat Industrial a l'empresa Distribuïdora). Haurien de facilitar-te algun mitjà per fer arribar la documentació de la legalització i amb ella poder activar la compensació d'excedents.
La documentació que acostumen a sol·licitar és la següent:
- CIE (Certificat d'Instal·lació Elèctrica).
- RAC (Registre d'Autoconsum de Catalunya).
- RITSIC (Registre d'instal·lacions Tècniques de Seguretat Industrial de Catalunya).
Si ets client de SolarProfit i no disposes d'aquesta documentació, ens la pots demanar i te la facilitarem.
PUBLICACIONS RELACIONADES:
Quin és el preu d'una instal·lació d'autoconsum?